Európa legeredetibb, legbulistább soul-funk-hiphop-acidjazz-formációja, a hollandKraak &Smaak pénteken ismét az Ötkertben szereli össze a soundsystemjét, az ősszel indult Push partysorozat aktuális állomására. Beszélgettünk hát egyet az együttes programozásfelelősével, Wim Pluggal, aki kimondta a fájó igazságot: ahhoz, hogy igazán jó elektronikus zenét tudj csinálni, előbb gyűjts sok-sok pénzt.
Idővel folyamatosan egyre elektronikusabb hangzás lett jellemző rátok. Ez az aktuális zenei trendek miatt esett így, vagy magatoktól is inkább erre orientálódtatok?
- Amikor elkezdtünk együtt zenélni, rengeteg jó lemezből tudtunk hangmintákat venni, és csak minimális szintit használtunk - nem volt lehetőségünk elektronikus hangok beépítésére a zenénkbe. De ahogy egyre többet kerestünk a zenével, megnyíltak számunkra a lehetőségek, hiszen megengedhettük magunknak komoly felszereléseket is, így kialakítva a Kraak&Smaak egyedi elektronikus perspektíváját. Emellett ez volt egyetlen olyan terület, ahol kreatívan tudtunk fejlődni.
Nagy bakelitgyűjtőkként mennyire vagytok elfogultak a fekete korongok iránt?
- Amellett, hogy szenvedélyesen szeretem a lemezeket, ám a digitális vs. bakelit vita ma már kvázi teljesen hidegen hagy. Nagyon komoly lemezgyűjteményt halmoztam föl az évek során, de manapság a legtöbb zene, ami érinti a munkásságunkat, csak digitálisan elérhető. Ez manapság a sztenderd eljárás az iparágban is, különösen a tánczenében. Ha valamit otthon is föl szeretnék rakni, mint például, az új Floating Point-album, akkor azt megveszem bakeliten. Viszont azok a számok, melyeket partykon játszottunk 12”-es lemezekről, elérhetőek digitálisan is. Imádom, hogy "boutique-típusú" kiadók ismét feltörőben vannak, és hiszem, hogy piaca is van ezeknek, de sosem fogom elfelejteni az időket, amikor a nehéz lemeztáskáktól napokig fájt a hátam, így valójában örülök, hogy egy pendrive-on el tudom vinni az összes zenémet magammal.
Honnan jön ez a szenvedély a bakelit iránt?
- Huhh, nos, azt hiszem, mi vagyunk az utolsó generáció, amelyik a bakelittel nőtt fel. Még mindig emlékszem, hogy minden héten a lemezboltba mentem, és megvettem a valami toplistás kislemezt. Még mindig ez a legtermészetesebb formája a zenehallgatásnak nekem, de a mai fiataloknál szinte azt se tudják, miről beszélek.
Számos művésszel kollaboráltatok már. Kivel volt a legizgalmasabb együtt dolgozni? Kivel terveztek együttműködni a jövőben?
- Ben Westbeech-csel mindig fantasztikus együtt dolgozni. Annak ellenére, hogy keveset találkozunk személyesen, ha elküldünk neki egy demót, a végeredmény mindig szenzációs lesz. Nagyon érzi, mit szeretnénk kihozni egy-egy számból, csak nézzétek meg a The Future Is Yourst vagy a Squeeze Me-t! A jövő tavasszal megjelenő új albumunkon is lesznek izgalmas kollaborációk, persze ezekről még nem szabad beszélnem még most. Egy biztos, Adele nem lesz köztük...
Számos műfajt vegyítetek a zenétekben, például breakbeatet house-zal, funkot soullal, és oda-vissza, meg mindent összekeverve. Van preferenciátok?
- A breakbeat és a house nagyszerű, ha jó az alapja, viszont én leginkább a hatvanas-hetvenes évek funkjára zizzenek. Olyan mintha a ötvenes-hatvanas évek soul- és dzsesszzenéinek lenne egy lineáris folytatása. A hatvanas évektől kezdve sokkal több kreatív dolog született ebben az irányzatban, és így nőhette ki magát saját stílussá.
Melyik a kedvenc saját remixed és melyik a kedvenc remixed, amit a ti számaitokból készítettek?
- Az egyik kedvenc aktuális remix, amit készítettünk az I Had This Thing a Röyksopptól. Minden idők kedvenc remixei pedig a Mark Rae-nek, Jamiroquai-nak és a Chromatics-nak készített feldolgozásaink a számomra. Amit pedig a saját számainkból készítettek, azok közül pedig a német elektronikus varázsló, Henrik Schwarz No Sun in the Sky remixét emelném ki, aki még a dalszöveget is maga énekelte föl.
Rendszeresen jártok Magyarországra. Van valami különleges oka ennek?
- Igen, nagyon szeretjük az országot, leginkább Budapestet. Elképesztő a hangulata a városnak. Valójában az első külföldi fellépésünk is itt volt, és azóta számos alkalommal volt lehetőségünk fellépni az A38-on, a Sziget Fesztiválon, és az Ötkertben is. Az utóbbi helyszín nagy kedvencünk: fantasztikus atmoszféra, nagyszerű közönség, akik nagyon fogékonyak a zenékre. Nagyon fontos, milyen a helyszín légköre, hiszen mi soundsystemmel járunk dj-zni, ami csak különleges helyszíneken tud működni.
A party
A trió, melynek neve hollandul ropogósat és finomat jelent, 2003-as megalakulása óta folyamatosan próbálja új aspektusba helyezni az elektronikus tánczenét, és mivel számos stílusban mozognak a otthonosan, a végtermék általában igencsak fülbarát, táncolható elektronika. Élőben rendszeresen csatlakozik a csapathoz a nemcsak hangjában gyönyörű Berenice és a géppuskanyelvű mc, Seb is. A belépő kétezer forint lesz az uraknak, ám a hölgyek ezerért bejuthatnak, sőt, ezt még le is fogyaszthatják. De te viszont ingyen jöhetsz, csak válaszolj helyesen a következő kérdésre!
Játék
Hogyan értékeltük a Kraak&Smaak tavalyi Electric Castle-es fellépését fesztiválriportunkban?
A megfejtéseket a jatek@koncertblog.hu-ra vártuk Kraak&Smaak tárggyal november 27-én, pénteken délután háromig. A helyes megfejtést küldők közül két nyertest választottunk: Abaházi Rolandot és Sándor Juditot, akik ingyen mehetnek a az Ötkert: Push - Kraak&Smaak partyra, az Ötkertbe. A nyerteseket e-mailben értesítettük, egyben tudattuk velük a buliba bejutás módját.
Lájkold Facebook-oldalunkat!, hogy részt vehess a party-, koncert- és fesztiválbelépő-, illetve egyéb nyereményjátékainkon!