Európa legeredetibb, legbulistább soul-funk-hiphop-acidjazz-formációja, a hollandKraak &Smaak pénteken ismét az Ötkertben szereli össze a soundsystemjét, az ősszel indult Push partysorozat aktuális állomására. Beszélgettünk hát egyet az együttes programozásfelelősével, Wim Pluggal, aki kimondta a fájó igazságot: ahhoz, hogy igazán jó elektronikus zenét tudj csinálni, előbb gyűjts sok-sok pénzt.

kraak & smaak elektronika funk soul acid jazz hip-hop ötkert push adele budapest sziget a38 floating point bakelit pen-drive sziget fesztivál sound system nyereményjáték ben westbeech röyksopp henrik schwarz mark rae chromatics

 


Idővel folyamatosan egyre elektronikusabb hangzás lett jellemző rátok. Ez az aktuális zenei trendek miatt esett így, vagy magatoktól is inkább erre orientálódtatok?
- Amikor elkezdtünk együtt zenélni, rengeteg jó lemezből tudtunk hangmintákat venni, és csak minimális szintit használtunk - nem volt lehetőségünk elektronikus hangok beépítésére a zenénkbe. De ahogy egyre többet kerestünk a zenével, megnyíltak számunkra a lehetőségek, hiszen megengedhettük magunknak komoly felszereléseket is, így kialakítva a Kraak&Smaak egyedi elektronikus perspektíváját. Emellett ez volt egyetlen olyan terület, ahol kreatívan tudtunk fejlődni.

Nagy bakelitgyűjtőkként mennyire vagytok elfogultak a fekete korongok iránt?
- Amellett, hogy szenvedélyesen szeretem a lemezeket, ám a digitális vs. bakelit vita ma már kvázi teljesen hidegen hagy. Nagyon komoly lemezgyűjteményt halmoztam föl az évek során, de manapság a legtöbb zene, ami érinti a munkásságunkat, csak digitálisan elérhető. Ez manapság a sztenderd eljárás az iparágban is, különösen a tánczenében. Ha valamit otthon is föl szeretnék rakni, mint például, az új Floating Point-album, akkor azt megveszem bakeliten. Viszont azok a számok, melyeket partykon játszottunk 12”-es lemezekről, elérhetőek digitálisan is. Imádom, hogy "boutique-típusú" kiadók ismét feltörőben vannak, és hiszem, hogy piaca is van ezeknek, de sosem fogom elfelejteni az időket, amikor a nehéz lemeztáskáktól napokig fájt a hátam, így valójában örülök, hogy egy pendrive-on el tudom vinni az összes zenémet magammal.

Honnan jön ez a szenvedély a bakelit iránt?
- Huhh, nos, azt hiszem, mi vagyunk az utolsó generáció, amelyik a bakelittel nőtt fel. Még mindig emlékszem, hogy minden héten a lemezboltba mentem, és megvettem a valami toplistás kislemezt. Még mindig ez a legtermészetesebb formája a zenehallgatásnak nekem, de a mai fiataloknál szinte azt se tudják, miről beszélek.

Számos művésszel kollaboráltatok már. Kivel volt a legizgalmasabb együtt dolgozni? Kivel terveztek együttműködni a jövőben?
- Ben Westbeech-csel mindig fantasztikus együtt dolgozni. Annak ellenére, hogy keveset találkozunk személyesen, ha elküldünk neki egy demót, a végeredmény mindig szenzációs lesz. Nagyon érzi, mit szeretnénk kihozni egy-egy számból, csak nézzétek meg a The Future Is Yourst vagy a Squeeze Me-t! A jövő tavasszal megjelenő új albumunkon is lesznek izgalmas kollaborációk, persze ezekről még nem szabad beszélnem még most. Egy biztos, Adele nem lesz köztük...

Számos műfajt vegyítetek a zenétekben, például breakbeatet house-zal, funkot soullal, és oda-vissza, meg mindent összekeverve. Van preferenciátok?
- A breakbeat és a house nagyszerű, ha jó az alapja, viszont én leginkább a hatvanas-hetvenes évek funkjára zizzenek. Olyan mintha a ötvenes-hatvanas évek soul- és dzsesszzenéinek lenne egy lineáris folytatása. A hatvanas évektől kezdve sokkal több kreatív dolog született ebben az irányzatban, és így nőhette ki magát saját stílussá.

Melyik a kedvenc saját remixed és melyik a kedvenc remixed, amit a ti számaitokból készítettek?
- Az egyik kedvenc aktuális remix, amit készítettünk az I Had This Thing a Röyksopptól. Minden idők kedvenc remixei pedig a Mark Rae-nek, Jamiroquai-nak és a Chromatics-nak készített feldolgozásaink a számomra. Amit pedig a saját számainkból készítettek, azok közül pedig a német elektronikus varázsló, Henrik Schwarz No Sun in the Sky remixét emelném ki, aki még a dalszöveget is maga énekelte föl.

Rendszeresen jártok Magyarországra. Van valami különleges oka ennek?
- Igen, nagyon szeretjük az országot, leginkább Budapestet. Elképesztő a hangulata a városnak. Valójában az első külföldi fellépésünk is itt volt, és azóta számos alkalommal volt lehetőségünk fellépni az A38-on, a Sziget Fesztiválon, és az Ötkertben is. Az utóbbi helyszín nagy kedvencünk: fantasztikus atmoszféra, nagyszerű közönség, akik nagyon fogékonyak a zenékre. Nagyon fontos, milyen a helyszín légköre, hiszen mi soundsystemmel járunk dj-zni, ami csak különleges helyszíneken tud működni.

kraak & smaak elektronika funk soul acid jazz hip-hop ötkert push adele budapest sziget a38 floating point bakelit pen-drive sziget fesztivál sound system nyereményjáték ben westbeech röyksopp henrik schwarz mark rae chromatics
                                                    Berenice akcióban

A party

A trió, melynek neve hollandul ropogósat és finomat jelent, 2003-as megalakulása óta folyamatosan próbálja új aspektusba helyezni az elektronikus tánczenét, és mivel számos stílusban mozognak a otthonosan, a végtermék általában igencsak fülbarát, táncolható elektronika. Élőben rendszeresen csatlakozik a csapathoz a nemcsak hangjában gyönyörű Berenice és a géppuskanyelvű mc, Seb is. A belépő kétezer forint lesz az uraknak, ám a hölgyek ezerért bejuthatnak, sőt, ezt még le is fogyaszthatják. De te viszont ingyen jöhetsz, csak válaszolj helyesen a következő kérdésre!

Játék

Hogyan értékeltük a Kraak&Smaak tavalyi Electric Castle-es fellépését fesztiválriportunkban?

A megfejtéseket a jatek@koncertblog.hu-ra vártuk Kraak&Smaak tárggyal november 27-én, pénteken délután háromig. A helyes megfejtést küldők közül két nyertest választottunk: Abaházi Rolandot és Sándor Juditot, akik ingyen mehetnek a az Ötkert: Push - Kraak&Smaak partyra, az Ötkertbe. A nyerteseket e-mailben értesítettük, egyben tudattuk velük a buliba bejutás módját.

Lájkold Facebook-oldalunkat!, hogy részt vehess a party-, koncert- és fesztiválbelépő-, illetve egyéb nyereményjátékainkon!