Az Akváriumot is beiktatja csütörtökön a világkörüli turnéjába a japán absztrakthiphop-szamuráj, DJ Krush. Tizenegy év hallgatás után most új albumával, a Butterfly Effecttel útrakelő bakelitspecialistával ebből az alkalomból beszélgettünk - szinte filozofikus mélységekbe szállva beszélt nekünk az idő múlásáról, az új albumról, a Fukusimáról, a maratoni szettek hatásairól, sőt a jakuzás múltja is szóba került persze.
Több mint egy évtizede nem jelent meg tőled új album. Mivel töltötted ezeket az éveket?
- Készítettem számokat, és némelyikük megjelent digitálisan, de valahogy nem álltak össze albummá. Emellett a világ legtöbb részén adtam koncerteket, és hát egyszer csak észreveszed, hogy elmúlt tizenegy év. Eközben eljárt az idő a bakelitek és a cédék fölött. Ezeket és az egyéb változásokat figyelembe véve aprólékosan és gondosan készültünk az új album megjelentetésére.
Az új albumod a Butterfly Effect (Pillangóhatás) címet kapta. Hiszed, hogy minden hatással van a világban egymásra?
- Az idő folyamatosan telik. A jelenből figyelve a múlt a végtelenből jön, és a jövő pedig a végtelenbe tart, és ahogy én látom, az időnek nincs célja. Így minden a megfelelő időben történik. Szerintem nem kell sokat agyalnunk a dolgokon, hanem előre kell tekintenünk, és lépésről lépésre haladni. Mindig azon kell lenni, hogy jobbá tegyük a jelenlegi énünket. Én mindig is erre törekedtem. Szeretnék valami jót hátrahagyni. A múlt, a jelen és a jövő olyanok, amelyekkel együtt kell élnünk az életünk végéig, de a remény, hogy haladunk valamerre, magába az időbe van kódolva, és ahogy az idő halad tovább, még a kis dolgok is összefüggésbe kerülnek egymással. Így van a jövőnk alakítva.
Az új album egyik ihletforrása a fukusimai baleset volt. Mi a véleményed az atomenergiáról? Mennyiben változott az incidens után?
- Az atomenergia az egyik legkomolyabb problémája az emberiségnek. Egyszerűen nem tudjuk kordában tartani, ha valami rosszul sül el, így súlyos katasztrófához vezethet. Rengeteg dolgot nem értünk teljesen vele kapcsolatban, így nem is tudunk rá megoldást találni ebben a pillanatban. 2011 márciusában nagyon sokan vesztették az életüket, és sokan el is tűntek, emellett közel negyedmillió embernek kellett elhagynia az otthonát az elmúlt négy évben.
Az album helyenként elég borongós, és ahogy egy interjúban mondtad, az elmúlásról is szól. Van még valami a bakancslistádon, amit szeretnél megtenni a jövőben?
- Vannak jó és rossz dolgok is abban, hogy megöregedtem, szereztem sok zenét, és éltem az életem, de soha nem rohantam el a dolgok elől. Az, hogy próbálok előre nézni, jól látszik a zenémen, és úgy érzem, része is munkámnak. Még rengeteg dolgot szeretnék csinálni, de mindenekelőtt a jelenlegi önmagamat szeretném jobbá tenni, ennél nincs fontosabb.
Próbálsz lépést tartani a technológiai vívmányokkal. Milyen vasakon készült az új album, és miket használsz a koncerteken?
- A Butterfly Effect a régi Macemen készült, többnyire régebbi szoftvereken, az egyetlen új dolog, amit használtam az Akai Renaissance volt. Amikor fellépek, még mindig lemezjátszókat használok keverővel, és egy Seratóval. Elég egyszerű felállás szerintem.
A jakuzás múltad hogyan befolyásolta a hiphophoz fűződő viszonyod? Szorosan összefügg még a hiphop és gengsztervilág?
- Csak rövid ideig voltam a Jakuza tagja, amikor még tini voltam. Egyszer csak besétáltam az irodájukba, de hivatalosan nem voltam tagja a szervezetnek. Nem sokkal később találkoztam a Wild Style-lal, és a zenét választottam. Ennek már harminc éve, azóta semmilyen kapcsolatom sincs velük. Nagyon zavar, amikor a médiában a múltamról írnak szenzációhajhász módon. Többször valótlant állítottak rólam, és emiatt volt, hogy nem engedtek belépni egy országba, a vízumkérelmem elutasították. Már harminc éve csak-és-kizárólag a zenével foglalkozom. Arról, hogy kapcsolat lenne a hiphop és gengsztervilág között, nem tudok, legalábbis Japánban nincs.
Az új album bemutatója Tokióban volt, ahol egy ötórás show-t küldtél. Mennyire viselnek meg ezek a maratoni szettek?
- Ne is mondd, ugyan nagyon kell koncentrálni, és közben nem lehet piálni, ami néha jó, de másnap nem bírtam mozgatni az ujjaimat, a hátam pedig majd' beszakadt. Elég leharcolt vagyok egy ekkora szett után...
Miből merítesz ihletet manapság?
- Nos, az új albummal elkezdtem egyből turnézni, így nincs nagyon lehetőségem a legújabb kiadványokat megkaparintani, viszont a turné nagyszerű alkalom arra, hogy új emberekkel találkozzak. Az általuk átadott élmények töltenek föl, és inspirálnak nap mint nap. Ez mindenképp jelentkezni fog a szettjeimben, és az új számokban is majd.
Milyen terveiket forgatsz most?
- Európa után Ausztrália és Új-Zéland jön majd, onnan vissza az öreg kontinensre márciusban, majd Ázsia áprilisban. Ahogy a szólóturném véget ér, ismét útnak indulok egy világhíres együttessel, a nevük most még titok. De persze közben vagy utána azért fogok még jópár számot is készíteni!
Az esemény
A bulit a Bladerunnaz alcímkéje, a Budapest Bass Music rendezi. A mester most nem ötórás, hanem másfél szettel jön, a föl- és levezetésről pedig Cadik és Slanki gondoskodik majd, tehát érdemes már nyitásra odaérni. Az élmény vizuális fokozásáért az Akvárium Nagyhalljában Daniel Besnyő és Nagy András felel. A jegyek nagyon fogynak, az aktuális elővétel most négyezer-kétszáz forintot kóstál, de a helyszínen, ha marad még, biztosan drágább lesz.
Játék, nyertesek
Hogy neveztük 2010-es cikkünkben Krusht? A helyes válasz: elektronikus filozófus.
A megfejtéseket a jatek@koncertblog.hu-ra vártuk Krush tárggyal november 19-én, csütörtökön délig. A helyes megfejtést küldők közül két nyertest választottunk: Buzássy Istvánt és Murányi Szilviát, akik ingyen mehetnek DJ Krush csütörtök esti partyjára, az Akváriumba. A nyerteseket e-mailben értesítettük, egyben tudattuk velük a buliba bejutás módját.
Lájkold Facebook-oldalunkat!, hogy részt vehess a party-, koncert- és fesztiválbelépő-, illetve egyéb nyereményjátékainkon!