Idén is folytatódik a Red Bull Music Academy Workshop, melynek témája ezúttal az elektronikus és a klasszikus rapzene ütköztetése, ráadásul a brit hiphopmogul TY is eljön.
Ford Fairlane azt mondta, ha a zenészeknek kell egy kis pénz drogra, csinálnak egy Rock a Drog Ellen koncertet, de úgy tűnik a workshop szervezői ennél jóval komolyabbra és őszintébbre fordítják a szót.
Olyan vendégek esnek (várhatóan tényleg csakis érvekkel) egymásnak, mint Fluor Tomi a mainstream képviseletében, és a DSP csapatából ismert Dipa, aki az underground-vonalat képviseli majd.
A Red Bull Music Academy nemzetközi előadóművészei közül az angol hiphop kiemelkedő alakja, TY látogat el hazánkba, hogy megossza gondolatait a jelenlegi nemzetközi trendekről.
Az egész estés rendezvény az angol előadó egyórás fellépésével zárul. Az esemény moderátor-műsorvezetői Eckü a Hősökből, valamint Lotfi "Begi" Behnam a Compact Disco zenekarból, akik február 16-án este nyolctól várnak mindenkit az Instantban, az udvaron.
Fluor Tomi szerin: az underground-os arcok valamiért nehezen fogadják el az elektronikus hip-hopot, pedig külföldön már évek óta nagyon jól működik a dolog földalatti körökben is. Jó példa erre Example, vagy akár maga a nagyöreg Snoop Dogg is, aki legutóbb David Guettával közösködött egy partytrekkben.
"Az underground rapben él egy közeg, akik szerint az igazi zene 98-ig létezett és mára már mindenki eladta magát a médiának, aki nem a húsz évvel ezelőtt megszokott ütemekre nyomja. Szerintem szimplán csak elment mellettük az idő. Egyre több műfaj születik napról napra, amik ahogy a többi műfajjal, így a hip-hoppal is keverednek, sőt, talán ezzel a legjobban, hiszen szinte bármire rá lehet reppelni. A kísérletezés híve vagyok, szövegeltem már Depeche Mode-ra, egy szál gitárra, zongorára, dirty dutch-ra vagy épp népi elemekkel tarkított zenére. Ezt élvezem a legjobban, és azt gondolom, hogy nem lehet a változóba örököt hozni. Meg azt, hogy megfér egymás mellett az öregiskolás hip-hop és az electro”.
Dipa a DSP-ből inkább a hiphop klasszikus értékeinek megőrzését tartja fontosnak. "Manapság nagyon műanyag irányba ferdült el a mainstream rapzene, már-már összeolvadt a pop zenével. Hiányzik a recsegős bakelitekről samplerezett minták atmoszférája, valamint hiányoznak a húzós ütemek. Az utcai életérzést felváltja a mind inkább üzleties gondolkodás. Szerintem az ízlést formálni kell, nem pedig kiszolgálni, és azt csinálni, ami majd a legjobban eladható séma. Az új generáció csak akkor találkozik a Hip-Hop gyökereivel, ha mélyebben beleássa magát az underground életbe és a kétezres évek előtti zenékbe. Természetesen nem kell kizárni az elektronikát, hiszen az mindig színesítette a zenei alapokat, de lehet ezt kreatívan is csinálni, ahogy azt például J-Dilla tette innovatív ritmusképleteivel úgy, hogy közben áthatották beatjeit, azok a jazz és soul zenék, amiken a klasszikus hip-hop értékek alapulnak."
"A klasszikus rap kontra elektronikus rap összehasonlítás sok gondolatot indít el" - mondta el Eckü a Hősökből. "A berögződött és sokszor sematikus, már működő zenealkotási módszer ellenében a nyitott és előremutató, másként értelmező és dolgozó dalszerzés mellett és ellen megannyi érv van."
A hazai paletta két igen meghatározó arca a maga nemében példásan képviseli az igazát. Dipa a DSP csapat tagja, országos hírű és elismertségű underground hiphop csapat az övé. A 90-es évek közepe óta hallgat rap zenét, az amerikai vonal aranykorának jellegzetes jegyei gond nélkül tűnik fel a békási forma muzsikájában. Fluor a 2000-es években kezdte, mára az egyik legismertebb és legsikeresebb előadó.
Kísérletező kedve már a Mizu berobbanása előtt nyilvánvaló volt. Rappelt bossa-novás, de bőven 100 bpm feletti house zenére is. Az underground VS mainstream szembenállás tényezői is érdekes kísérő eleme lesz a diskurzusnak. Kötelezően kell egy jó rap dalba szkreccs vagy refrén? Snoop Dogg tényleg "fake", hogy David Guetta-val készített számot? Mekkora szerepe van az image-nek? Diszkóban fellépni tényleg égő? Merre tart és mit ad 2012-ben a hip-hop? Ezekre meg még vagy egy tucat hasonló kérdésre derül fény február 16-án.
A nemzetközi előadó idén Ty lesz, aki az angol hip-hop élet meghatározó alakja és akivel Lotfi Begi beszélget majd, aki a Red Bull Music Academy lényegét foglalja össze, illetve azt,hogy ő mit vár a csütörtök esti rendezvénytől:
„A Red Bull Music Academy-t egy nagyon jó kezdeményezésnek tartom! Végre van egy olyan fórum ahol a szakma találkozhat és a zenéről, a tapasztalatokról, beszélgethetnek. Természetesen nem csak a szakma képviselheti magát, hanem bárki aki érdeklődik a műfaj iránt. Így a kezdő producerek bedroom dj-k is könnyedén bele kóstolhatnak a zene ipar nagy tortájába. A másik fontos dolog, hogy mindig vannak neves külföldi előadók is, akikkel olyan kötetlen, "kerekasztal beszélgetések" alakulhatnak ki, amire máshol máskor nem nagyon nyílik esély. Személy szerint nagyon örülök hogy részese lehetek a csapatnak, és vezényelhetem a rendezvényt, hiszen így olyan irányba tudom terelni a beszélgetéseket, ami engem is érdekel, vagy amiből én is sokat tanulhatok.”
A Red Bull Music Academy olyan zenei kezdeményezés, mely több platformon biztosít bemutatkozási lehetőséget és nemzetközi szintű szakmai találkozót a legkülönbözőbb zenei stílus képviselői, énekesei, zenészei számára.
A magyarországi workshop, másik negyvenkilenc országbeli helyi találkozóval együtt, a kilencvenes években életre hívott, évente mindig más városban megrendezett nagy nemzetközi Red Bull Music Academy kapcsán igyekszik ízelítőt adni a több mint egy évtizedes kezdeményezés szellemiségéből.
Lájkold Facebook-oldalunkat, hogy időben értesülj koncertközvetítéseinkről, és hogy részt vehess a koncertbelépő-nyereményjátékainkon!
Koncertblog-videoarchívum - válogass koncert- és partyvideóinkból!
A Koncertblog koncertközvetítéseihez Magyarország leggyorsabb 3G-hálózatára van szükség, melyet a Vodafone biztosít számunkra (x)