Az egyik legmenőbb minimáltechnós arc, Apparat hétfői színházi és filmzenés koncertje kapcsán összeszedtünk néhány jelentős színházi elektronikus zenés produkciót, a harmincöt éves, Benkő László-féle Űroperától Liszt Ferenc "elektrósított" feldolgozásain át a drum'n'basses Machbethig.
Apparat: Soundtracks Live Nápolyban
Eddig is számos bizarr hibrid született a zenei stílusok és például a divat összeolvasztásából, elég csak a glamrockra gondolni. De mivel sok előadó eleve a színpadias megoldásokat preferálja, így előbb-utóbb elkerülhetetlen volt a színházat is bevonni ezekbe a kétes játszmákba. Az aktuális színészi játékot sokféleképp lehet drámaibbá tenni, hiszen egy jó díszlet, egy jó kosztüm sokat dobhat a produkción. De ahogy a filmekben, a színházban is a zene erejét elbagatellizálni súlyos baklövés lenne. Gondoljunk bele, milyen lenne például a Star Wars John Williams legendás kompozíciója, vagy a Keresztapa Nino Rota ikonikus szerzeményei nélkül.
Magyarország ebben is úttörő volt, hiszem már 1980 húsvétján, a Planetárium megnyitásának évében, az Omega szintetizátorvirtuózát, Benkő Lászlót kérték föl, hogy szerezzen zenét az ország egyik első lézer-showjához. Így született meg az Űropera, melyet a KISZ védnöksége mellett alkotó, lelkes fiatalok rendeztek. A lézer-show egy erőteljes dramaturgia részeként kapcsolta össze a színházat, a fizikát a korai elektronika magyar úttörőjének zenéjével.
Aztán, jó harminc évvel később, 2011-ben Liszt Ferenc, a talán "legeurópaibb" magyar zeneszerző születésének kétszázadik évfordulójára a La Dance Company egy egészen újszerű formát választott a megemlékezésre: a Magyar rapszódiák és a Szerelmi álmok műveket gyúrták egybe, és próbálták azzal kortárssá tenni, hogy dzsesszes és elektronikus zenei alapokkal dobták föl a XIX. század progresszív dallamait. Lézerhárfával és a legújabb virtuális analóg, illetve fizikai modellezésű hangszerek adottságait kihasználva kreáltak egy teljesen egyedi hangzást, ami azért végig hű maradt az eredeti szelleméhez. Improvizatív előadásuknak a Bárka adott otthont.
Az egyik legérdekesebb koncepciót viszont mindenképp a befasti Lyric színházban mutatták be, mégpedig tavaly. Itt Shakespeare Macbethjéhez drum'n'bass-szel fűszerezett, energikus tánczenével párosítottak egy nem mindennapi drámai előadást Stuart Harvey rendezésében. A zenéért a színházi berkekben elismert Garth McConaghie volt felelős, aki egy teljesen újszerű aspektusban szerette volna bemutatni a klasszikus mesét az átverésről és a vak ambícióról, amit az árnyak rejtenek egy neonoir-világban, ahol senkiben sem lehet megbízni.
Szintén fontos fejlemény a témában Natasha Tsakos, a svájci, ám Floridában élő performanszer egyszemélyes multimédiás előadása. Kifejező táncelemek, melyeket átjárt a zaklatott minimáltechnótól a francia sanzonos beütésekkel feldobott lüktető elektronika, és még a Daft Punk is bele lett keverve. Az előadás alatt vibráló 3d-effektusokat vetítettek a háttérben, ahol az álomjelenetek finoman keveredtek a valósággal. A show akkora siker lett, hogy Natasha végigturnézta vele az egész Egyesült Államokat.
A drum'n'basses Machbethhez hasonlóan tavalyi vitték porondra a No Ground koncepciót Dániában, Frank Kraft rendezésében. Ez egy "Physical Theatre Show", azaz az előadók a testüket használva adják elő érzéseiket, melyek az örömtől a szorongás legmélyebb bugyraiig nyúlnak. Nem véletlenül, hiszen a darab egy elmegyógyintézetben játszódik. A hangulatot pedig borongós, helyenként igencsak zaklatott, de végig nagyon atmoszferikus minimáltechnó súlyosbította. A performanszot Koppenhágában és Aarhusban is bemutatták a Circus Tvears és a Zebu társulatok közreműködésével.
Tavalyelőtt pedig a francia house/technomágus, Étienne de Crécy gondolt egyet, és bevonult az avignoni Operába, hogy ott leadjon egy őrült szettet, kizárólag a saját számaiból, amihez természetesen erős vizuál adott figyelemfelkeltő körítést. A látványorgia tartalmazta az általa rendezett, többnyire animált videoklipjeit és egyéb kettő- és háromdés elemeket. Itt a színház inkább mint érdekes helyszín játszott szerepet, és kevésbé számított a színészi játék. A szettet szerencsére föl is vették:
És el is érkeztünk a legfrissebb formabontó koncepcióhoz, az Apparat Soundtracks estjéhez. A megszokott minimálos és technós vonala mellett, amit a Modeselektorral Moderat fedőnév alatt is művel, mindig is vonzódott a színház felé. Így amikor Sebastian Hartmann felkérte, hogy írjon zenét Tolsztoj Háború és békéjéhez, kapva kapott az alkalmon. A végtermék pedig annyira jól sikerült, hogy meg is jelentette két éve Krieg und Frieden címmel, a darabot pedig meghívták a berlini Theatertreffenbe is.
Apparat a Modarattal felvett Bad Kingdom sikerei alatt Mario Martonéval közösen szerzett filmzenét is a svájci Traumland című filmhez, mellyel a Velencei Filmfesztiválon elnyerte a Prenio Piero Piccioni-filmzenedíjat. Ám ekkor ismét lehetősége volt Hartmannal együtt dolgozni, hiszen a német színházi élet egyik legnagyobb neve ekkor Dosztojevszkij Démonokjához szeretett volna zenét. Ráadásul úgy tűnik, minden Hartmann-felkérést egy filmzene követ, hiszen idén a Drake Doremus által rendezett, Equalsszal söpörte be a legjobb filmzene díját Velencében, a PC Christensennel és Dustin O’Hallorannal közösen szerzett opusszal.
Aztán mivel úgy gondolta, elég anyaga gyűlt össze ezekből a projektekből, elhatározta, hogy egy speciális színházi környezetben prezentál egy csokrot a legjobb témákból a teljes zenekarával. A hangulat megalapozásáról, a koncert előtt Iamyank fog gondoskodni. A produkciót limitált számú láthatja, így a koncertre érkezési sorrendben lehet elfoglalni a székeket, tehát nem helyre szóló jegyek lesznek. A belépők ötezer-kilencszáz (a Wave-ben) vagy hatezer-ötszáz forintot (a Ticketportalon) kóstálnak, míg a helyszíni jegyek hétezer-ötszázba forintba kerülnek majd. De te ingyen jöhetsz, ha velünk játszol.
Játék
Melyek az Anima Sound System-es Prieger Zsolt kedvenc Moderat-számai? Sorolj föl legalább kettőt! (Segítség tavalyi cikkünkben, helyes válasznak elfogadtuk: Bad Kingdom, Milk, Therapy, Ilona, This Time.)
A megfejtéseket november 2-án, hétfőn délután háromig vártuk a jatek@koncertblog.hu címre Apparat tárggyal. A helyes megfejtést küldők közül két nyertest választottunk: Soltész Helgát és Tóth Anitát, akik ingyen mehetnek a hétfő esti Apparat: Soundtracks Live előadásra, a Millenáris-Teátrumba. A nyerteseket e-mailben értesítettük, egyben tudattuk velük az előadásra bejutás módját.
Lájkold Facebook-oldalunkat!, hogy részt vehess a party-, koncert- és fesztiválbelépő-, illetve egyéb nyereményjátékainkon!