Ha elektronikára ráénekelnek, legtöbbször inkább kínosan feszengünk, nem könnyű elkapni az ütemalapú zenéket úgy, hogy ne legyen gagyi az összhatás. Nos, 2017 legnagyobb reménysége az elektronikus zenében egy énekes: Richard Judge. Közelgő budapesti koncertje előtt beszéltünk vele. Február 11-én, szombaton Budapest legújabb szórakozóhelyén, a Teremben lép föl.
Mit gondolsz arról, hogy Európa-szerte a könnyedebb, vokálisabb elektronikus zene nagy 2017-es felfedezettjeként beszélnek rólad?
- Nagyon megtisztelő és hízelgő, habár azért hozzátenném, nem ma kezdtem az elektronikus zenében, sőt mondhatom, hogy sikereim is akadtak már. Illetve azért persze óvatosan kell bánni az efféle címkékkel, ezek sokszor csak arról szólnak, hogy akár indokolatlan hájpot hajtsanak egy-egy előadónak. Remélem, hogy nálam nem így van.
Rengeteget stúdiózol, hogyan szeretsz kollaborálni, élőben vagy neked okés, ha online küldözgetitek egymásnak a sávokat?
- Sok számot írok, sokféleképpen, de úgy gondolom, mindig jó dolog, ha egy szobában tudsz lenni, akivel együtt dolgozol, úgy sokkal izgalmasabb lesz a folyamat és az eredmény is. És tagadhatatlan, hogy csak így jöhetnek elő azok a bizonyos "varázspillanatok", melyek egyedül nagyon ritkán jönnek el. Illetve megegosztani valakivel ezt az élményt mindig sokkal felemelőbb.
Hogy készült a Beatport deephouse-listáján hetekig első helyen tanyázó Tube&Berger-kollaboráció?
- Mikor Tube-ra vártam a hotel előtt, hogy a stúdióba menjünk, elkezdtem rákattanni az elhaladó vonatok hangjára, ami azonnal lebilincselt. Először csak dúdoltam, majd énekelni kezdtem, és amikor a stúdióba értünk, felvettük az ötletet, és egy gitárriffet, ami a kocsiban mászott a fejembe, Tube-nak pedig meg is volt rá a dallam nagyon gyorsan. Azonnal sejtettük, hogy valami nagyon komolyat hoztunk össze.
Úgy érzed, ez a fajta spontaneitás vitte sikerre a számot?
- Abszolút! Sokat mókáztunk közben, és az egész nagyon természetesen jött, mint az összes többi Tube&Berger-kollaboráció.
Mit gondolsz, merre halad ma az elektronikus zene?
- Pár éve úgy érzem, hogy a legtöbb deephouse-előadó elfordult a stílustól, és inkább a techhouse-vonalat erősítik ma már, vagy néhányan a vokálisabb dolgok felé orientálódtak, ami legtöbbször elég kommersz dolgot eredményezett. Plusz manapság rengeteg műfaj keveredik, amitől nagyon izgalmas dolgok jöhetnek létre. Jó dolog kísérletezni.
Gondolom, te is inkább a vokális vonalon maradsz.
- Persze. Az én hangzásvilágomat mindig is a vokál fogja meghatározni, hiszen elsősorban énekesnek tartom magam. Ám a dj-szettjeimben próbálom balanszírozni a dolgokat, hogy ne legyen egysíkú: sok más előadó számait is játszom, nem csak a sajátaimat, amelyek közben élőben énekelek.
A talán legnagyobb sláger Robin Schulzcal
Ibiza meghatározó momentum volt számodra. Milyen érzés látni, hogy ennyire megváltozott?
- Azt hiszem, természetes, hogy valami, ami ilyen régóta tart, és az öröksége masszív részét képzi az elektronikus zenének, megváltozik. Én mindig előre szeretek nézni. Ibiza elképesztő volt számomra tavaly. Számos nagyszerű partyba jutottam el, ahol a zene elképesztő volt, de be kell vallanom, a Space bezárása azért megviselt.
Mit gondolsz, milyen hatással lehet a zenei életre, ha Donald Trump beutazási tilalma mégis életbe lépne, és bizonyos országokból nem léphetnének be zenészek sem Amerikába?
- Nagyon nehéz megemésztenem, és még inkább beszélnem arról, ami most a politikában történik. Általában nem szoktam nyilvánosan politizálni, de ha valaki nem léphet be az Államokba, hogy zenéljen, a gondolattól egyenesen rosszul leszek.
Szerinted a brexit után hasonló intézkedésekre az Egyesült Királyságban is lehet számítani?
- A brexit nagyon nehéz számomra, és minden ismerősöm, barátom számára is, akik maradtak volna Európában. Nagyon korai még megmondani, milyen következményei lesznek, de nagyon remélem – személyesen és zenei karrierem szempontjából is – , hogy semmi sem fog az útjában állni annak, hogy játszhassak annyi embernek, amennyinek csak tudok, olyan sok helyen, amennyire csak lehetséges. A zene köt össze mindannyiunkat, és ha valami vagy valaki megpróbál közénk állni, az ellen küzdeni kell.
Richard és a többiek
Richard Judge pár éve még indierock-együttesében énekelt, de a banda döglődni kezdett, ő pedig lepattant Ibizára, ahol - talán mondani sem kell - teljesen magába szippantotta az elektronikus zene. Igazán nemzetközi összefogás lesz a legújabb budapesti hely, a Terem második nagy bulija: olasz, német és angol művészek adják át a pultot egymásnak, de persze lesz némi helyi szupport is dj Moon és Andrew J jóvoltából. Az olasz származású Gioli még csak húszéves, de már bejárta a fél világot. A klasszikus zenei előképzés meglátszik a szelekcióin, ami nem is csoda, hiszen nyolcéves kora óta zongorázik. Mint sok más hasonló előéletű művész, a könnyedebb hangvételű deep- és techhouse-ban találta meg saját elektronikus énjét. A szettjeiben a mai napig használ dobokat és szintiket is.
A Kölnben született, de kurd felmenőkkel is rendelkező Paji is szintén a klasszikus zenéből jutott el az elektronikába. Ő is több hangszeren tanult játszani, és további párhuzam, hogy ő is szereti hangszerekkel kiegészíteni a live-szettjét, ám nála az elektronikus hegedű ragadt be.
A party
Mindig öröm, ha új hely nyílik. A február első hétvégéjén megnyílt Terem nagy dobása lehet, hogy kizárólag az élőben játszott, hangszerekkel és hangsúlyos vokállal kiegészített elektronikának szentel egy teljes új sorozatot stílszerűen Acousticum néven. Az igencsak nívós lineupot Gioli, az elektronikushengedű-virtóz, Paji és az indierockból nem is olyan rég átnyergelt sztárénekes, 2017 nagy felfedezettjének nevezett Richard Judge kerekíti egésszé. Még több infó az esemény oldalán.
Koncertblog Session podcast-sorozat
A magyar technó legjava Dr. Zoidberg csoportterápiájában - podcaster: Dr. Zoidberg, artworker: Dori Pazonyi
A lányok, a lányok, a lányok ördögök / neurofunk-drum'n'bass - podcaster: Selekta, artworker: Dori Pazonyi
Ha kicsi a tét, a kedvem sötét - Koncertblog Guido & Maurizio de Angelis Session / podcaster: dj Muttley, artworker: Dori Pazonyi
Sok jó ember, legyél te is köztük / koncert-podcastek: Airtist, Deley, Grabanc, artworker: Mill
Bús belga breakbeat / podcaster: Fastbinder, artworker: Trinity
Koncertblog Scooter Session / podcaster: Adam Bleakbass, artworker: Dori Pazonyi
Tücsökzene, szinesztéziára kihegyezve - a legjobb psytrance-ek Görgőtől / goa-psy, forestpsy
Nők a pult mögött - ezek voltak a legmenőbb breakek tavaly / break, bassmusic - podcaster: Miss Mants, artworker: Szerdahelyi László
Kanye Westtől Redmanig - a legjobb rapek Majkáék szkreccsere, Gerysson szerint / hiphop, rap, r'n'b - podcaster: dj Gerysson, artworker: Csordás Dávid
Balladák és slágerek - Koncertblog Best of Crossover 2015 Legarstól / indie-pop-house-deephouse-pop-mainstream-crossover-funk-slow-newwave-diszkó-nudisco - podcaster: Legars, artworker: vj Manna
Koncertblog Best of Metal 2015 Session by Dr. Zoidberg / metál, deathmetal - podcaster és artworker:Dr. Zoidberg
Nincs mit cifrázni – a drum'n'bass legjava 2015-ben dj Ren és a Koncertblog szerint - podcaster: dj Ren, artworker: Oláh Orsolya
Érzéki monotonitás – szilveszterezz a Koncertblog adekvátan bulizós podcastjával! / house, technó, minimál - podcaster: dj Minich, artworker: Tatlin
Már nem szopnak a ministránsok - fortélyos blaszfémiával indul a Koncertblog podcast-sorozata / metál, hiphop, technó, punk, folk, reggae, blues, alter, pop - podcaster: Dr. Zoidberg, artworker: Szilágyi Rudolf
Lájkold Facebook-oldalunkat!, hogy részt vehess a party- és koncertbelépő-, illetve egyéb nyereményjátékainkon!