A nagyjából folyamatosan aktuális Sónar fesztivál mindig picit több volt egy "mezei" multikulti-fesztiválnál, erre igyekszik utalni a Music, Creativity & Technology alcím/mottó/szlogen is. Persze nemcsak emiatt tud már 1994 óta folyamatosan aktuális lenni, hanem kifejezetten zenei kínálatának köszönhetően is. Zenei vezetőnk, hős dj-nk, Dr. Zoidberg megvizsgálta a jövő hétvégén, június 16. és 18. között megrendezendő feszt zenei programját, és csemegézett nekünk a fellépők listájából, amolyan kinehagyd-alapon. Már csak azért is, mert stábunk idén is részt vesz a Sónaron.

Matias Aguayo
Ha a dél-amerikai death- és blackmetal-zenészeket nem számítom, akkor a kedvenc chilei elmeháborodottam egyértelműen Matias Aguayo, aki habár elmúlt negyven, a zenéhez való hozzáállása gyakran inkább egy bohó, lázadó tizenévest juttat eszembe. Különösen mióta az Aguayo által 2009-ben alapított Cómeme kiadó égisze alatt létrejött zseniális, ám hajmeresztő triumvirátusa a két mexikói hibbanttal, Mauricio Rebolledóval és Daniel Malosóval. (Ennek a társaságnak egyébként Minich Zsolti barátom a legnagyobb hazai rajongója és ismerője; tudjátok, a figura, aki azt a nagyon zsír szilveszteri podcastunkat készítette. Ő sem teljesen normális, persze.)
Aguayo zenéje nehezen beskatulyázható, sőt, néha eleve nehezen leírható. Első éveiben még egészen ártalmatlan fickónak tűnt, aki egyedi, érdekes, gyakran határozottan naturális hangzásvilággal és ízléses kísérletekkel operált. Így sok száma nagyszerűen volt házasítható a house kábé bármely stílusirányzatával, egy-egy Aguayo-trekk mindig csak annyira tűnt ki a többi közül, hogy azonnal megjegyezhetővé váljék unikális hangzása. Engem először a Drums & Feathers című darab fogott meg, olyannyira, hogy játszottam is sokat, és ebben a közel tízéves mixemben is hallható:
A három gengszter kollabja pedig csupa olyat művel Rebolledo vezetésével, ami már tulajdonképp tolakodóan megjegyezhető. Abszurd humor, némi polgárpukkasztás, lo-fi-diszkó, és electro-hatások egyvelege, továbbá olyan felejthetetlenül agyament videoklipek, mint mondjuk a Pitaya Frenesí, melyben hősünk, Matias Aguayo végig mellettünk sétál a strandon atlétájában, a lassan, de biztosan olvadó fagylaltjával, és csak mondja és mondja és mondja, és nyalja, és ha már annyiszor láttad ezt a videót, mint én, akkor már azon nevetsz, hogy több helyütt is majdnem elröhögi magát. (És ha már úgyis épp a 'Tyúbon jársz, nagyon melegen ajánlom megtekinteni a többi videójukat is, de a Rebolledo: Guerrero címűt, na azt feltétlenül! Ott lesz a kapcsolódók között. Egyszerre büntetés és ajándék!)
A fagyizó chilei titán fellépése június 17-én, pénteken este kilenckor kezdődik, a Sónar Village by Estrella Damm színpadán.
Kerri Chandler
Egy igazi nagypályás house-legendát is meghívtak a szervezők a Sónarra Kerri Kaoz Chandler személyében, akit a műfaj alapítói között tart számon a szakma. Édesapja is dj volt, aki révén már a kis Kerri is komoly dózist kapott a diszkózásból New York és Jersey undergroundjában. És mit csinál a nagy Kerri egy ilyen háttérrel? Igen, dj lesz, perszehogy. Na, és még mit? Ezt a kvázi "örökölt" hangzást fejleszti tovább, ezzel elegyíti az évtizedek egyébirányú impulzusait, miközben szinte észrevétlenül részt vesz az egyik legfontosabb tánczenei műfaj megformálásában és kibontakoztatásában, house-atyaúristenné válik, satöbbi.
És tudjátok, mit szeretek benne a legjobban? Hogy 2016-ban is úgy tolja azt az igazi falrengetős, dögös, seggrázós, ösztönös, oridzsi housevibeot, hogy szinte könny szökik az ember szemébe. Örömkönnyek, naná! Nézd csak meg, hogy 2012-ben a többnyire sótlan unalomház-zene fémjelezte Boiler Roomban (elnézést kérek) mit küldött az öreg a népeknek!
Na, és ha szót fogadtál nekem, és épp ez a szett szól nálad is, akkor néha hunyd csak le közben a szemed, és a következő fogalmakra gondolj: nyár, napsütés, Barcelona. Érzed?
Érted? Persze annyi "hiba" azért van a dologban, hogy Kerri Chandler éjjel fél kettőkor fog játszani a Sonar Labben, és olyanidőtájt még Spanyolországban is viszonylag ritkán szokott szikrázó napsütés lenni.
Kenny Dope
A több mint ötvenezer lemezből álló lemezkollekcióval és többezer zenepiaci megjelenéssel bíró Carl Kenneth Gonzalez ugyanaz, mint Chandler, pepitában. Kenny Dope akkora név, hogy lelóg a képernyőmről, akkora egyénisége ő a modernkori tánczenének, hogy azt nem is kell, de nem is nagyon lehetne elmagyarázni.
Brooklyni kiccsávóként a Sunset Parkban, nullahuszonnégyben inhalálta a hiphopot, ezt máig hallani rajta. Volt szerencséje a nyolcvanas években lemezbolti beszerzőként dolgozni (érted, ennek a fickónak az volt a munkája, hogy lemezeket vásároljon, nem csoda, hogy nem tud lejönni róla), továbbá volt szerencséje olyan kreatív arcok földije lenni, mint mondjuk maga az örök Todd Terry. Kennyt a közege nemcsak inspirálta, de tulajdonképpen predesztinálta is arra az alkotómunkára és életútra, amit az elmúlt negyed évszázadban figyelemmel kísérhettünk.
Nagyon nem is ragoznám, hogy mekkora főnök, már önmagában elég beszédes az a tény is, hogy ő a nevét Todd Terrytől kapó (szó szerint megkapták a nevet, hiszen korábban maga Terry jelentetett meg zenéket ezen a néven pár alkalommal) Masters at Work duó egyik fele, a másik felét, azaz - a kábé kedvenc house-dj-met -, Little Louie Vegát pedig ő mutatta be a szcénának mint fiatal, bronxi frisshús-tehetséget. Kenny Dope június 16-án, csütörtökön este kilenctől tizenegyig keni a Sonar Village by Estrella Dammban.
DJ Craze
A nicaraguai születésű Arish Delgado már húszévesen, DJ Craze néven DMC-világbajnok lett, és az egyik első olyan turntablist volt a világon, akl komoly karriert tudott kovácsolni a tudományából. Stílusa máig utánozhatatlan, egyes trükkökben egyenesen utolérhetetlen. Ahogyan a technika rohamos fejlődésével is folyamatosan lépést tart, úgy hangzásban is mindig naprakész és aktuális. Manapság a hiphop mellett a dubstep, és a miamibass határozza meg hangzásvilágát, ahogyan azt legutóbbi, Baby Gurl című ep-jén is megfigyelhető. Bizony, ad ki lemezt is, nem csak lélegzetelállító szettjeivel járja a világot. Mindenesetre ízelítőnek kiválóan megteszi az alábbi videó, hogy mi folyik majd a pultban, júni 18-án, szombaton, a Sonar Pubban, éjjel negyed háromtól. Nagy tanár a faszi.
DVS1 & Rødhåd
A kortárs technó jelenlegi legnépszerűbb és legaktuálisabb két arca is ott lesz a fesztiválon péntek hajnalban a Sonar Labban, közös szettel, méghozzá! Mindkettejük fellépéseit fokozott figyelem kíséri világszerte, mostanság nagyon megindulnak rájuk az emberek, ami a friss, előremutató, szívvel-lélekkel előadott, nemcsak trendkövető, hanem olykor trendteremtő zenének köszönhető, mind az amerikai, mind pedig a német esetében. DVS1 és Rødhåd jónéhány közös tulajdonságon osztozik, és mind a ketten jártak már nálunk a közelmúlt során, de ezt a pultonosztozósdit csak nemrég kezdték el.
Acid Arab
A Guido Minisky és Herve Carvalho alapította, azóta több zenésszel is kiegészült, párizsi formáció - akármilyen hülyén is hangzik - egy közös tunéziai nyaralásnak köszönheti születését. A két fickó annyia rákattant a Tunéziában igazán mélyen megtapasztalt hangzásvilágra, annak komplex ritmikájára, hogy hazatérésük óta tujdonképpen állandóan azzal, illetve az évek során a kapcsolódó hangzásvilágot is bebarangolva kísérleteznek, a technó és különféle acid-stílusok határmezsgyéjén, egy igazán egyedi, sajátos világzenét megalkotva. A kötetlen, mégis egyégesen felismerhető, hipnotikus sound ezer közül is kitűnik; valódi csemegének ígérkezik az Acid Arab produkciója tizenhatodikán, tökéletes időpontban: délután négytől hatig a Sonar Village by Estrella Damm helyszínen.
John Talabot
Íme a helyi erő, akihez házhoz jön a Sónar. A spanyol szcénában még kifejezetten fiatalnak számító, lemezügyileg még csak kábé hét éve színre lépő, barcelonai John Talabot a pénteken mutathatja meg földijei mellett a világ minden tájáról odalátogató érdeklődőknek, hogy milyen is az a katalán elektronikus eklektika, és hogy miért is lett ő az utóbbi idők egyik legfelkapottabb spanyol tehetsége, amikor reggel öttől hétig tartó szettjével pontot tesz majd a Sónar by Night - Sonar Pub aznapi programjának végére. Érdekes egy fickó, olyan szettekket tol, melyek gerincét a house adja, abból is az ínyencválogatás, de lelkesen el-elhajlik a cosmicdisco-, spacedisco- és a hipnotikusdeeptechno-hangzások irányába is, minden egyes alkalommal szinte transzcendentális élményt közvetítve a hallgatóság felé. Kevés jobb zárószettet tudok elképzelni egy spanyol fesztivál színpadán. Hallgasd csak meg ezt a roppant huncut darabot itt alant! Na, hát ilyen ez a Talabot gyerek. Ilyen is.
Angel Molina
Olvasom a sajtóanyagban, hogy "Angel Molinát a dídzsé kedvenc dídzséjeként is szokták emlegetni" - nos, ebben van valami, sőt, baromi találó, kár, hogy nem én találtam ki! (Látod, nem véletlen, hogy én is beválogattam a saját csemegeajánlómba, nem is volt számomra kérdés egy pillanatig sem.) Nagyon érdekes, izgalmas és gyakorta szürreális zenei egyveleget produkál, melyet persze van, aki "túlművészkedésként" él meg. No, de majd meglátjuk, "túlművészkedi-e" azt a szitut, hogy közvetlenül Jean-Michel Jarre (aha, jól olvastad) előtt áll a pultba június 17-én, pénteken, a Sónar by Night - Sonar Club színpadon. Én személy szerint remélem, hogy igen.
Koncertblog Session podcast-sorozat
Bús belga breakbeat / podcaster: Fastbinder, artworker: Trinity
Koncertblog Scooter Session / podcaster: Adam Bleakbass, artworker: Dori Pazonyi
Tücsökzene, szinesztéziára kihegyezve - a legjobb psytrance-ek Görgőtől / goa-psy, forestpsy
Nők a pult mögött - ezek voltak a legmenőbb breakek tavaly / break, bassmusic - podcaster: Miss Mants, artworker: Szerdahelyi László
Kanye Westtől Redmanig - a legjobb rapek Majkáék szkreccsere, Gerysson szerint / hiphop, rap, r'n'b - podcaster: dj Gerysson, artworker: Csordás Dávid
Balladák és slágerek - Koncertblog Best of Crossover 2015 Legarstól / indie-pop-house-deephouse-pop-mainstream-crossover-funk-slow-newwave-diszkó-nudisco - podcaster: Legars, artworker: vj Manna
Koncertblog Best of Metal 2015 Session by Dr. Zoidberg / metál, deathmetal - podcaster és artworker: Dr. Zoidberg
Nincs mit cifrázni – a drum'n'bass legjava 2015-ben dj Ren és a Koncertblog szerint - podcaster: dj Ren, artworker: Oláh Orsolya
Érzéki monotonitás – szilveszterezz a Koncertblog adekvátan bulizós podcastjával! / house, technó, minimál - podcaster: dj Minich, artworker: Tatlin
Már nem szopnak a ministránsok - fortélyos blaszfémiával indul a Koncertblog podcast-sorozata / metál, hiphop, technó, punk, folk, reggae, blues, alter, pop - podcaster: Dr. Zoidberg, artworker: Szilágyi Rudolf