Egy éve tudjuk már, hogy melyik előadásával jön 2017-ben Budapestre a világ legnagyobb cirkuszprojektje, a kanadai központú Cirque de Soleil, és azóta várunk rá. A Varekai egy elvarázsolt világban játszódik és leginkább az elvarázsolt lelkekhez szól. A helyszín egy vulkán tetején lévő, eldugott erdő, a Papp László Budapest Sportarénában, május 12. és 14. között összesen öt alkalommal.

Cirque de Soleil Varekai újcirkusz cirkusz előadás nagyajánló Live Nation Papp László Budapest Sportaréna Montreál Québec Kanada produkció díszlet örmény világzene vulkán erdő varázslat Dominic Champagne hóbortos teremtmény kálvária roma rendező abszurd drámai élet értelme hátborzongató Hawaii dél-francia trubadúr ének Violaine Corradi zeneszerző zenekar Stéphane Roy akrobatafa közönség kifutó csapda színpad forgószínpad platform Oscar-díjas Eiko Ishioka film ruha kiegészítő lycra anyag textil titánium Bánhegyi Kata Katona Viktor interjú CDS

Mikor lesz, hogy lesz?

Az első előadás május tizenkettedikén, pénteken este nyolckor kezdődik a Live Nation szervezésében, majd szombaton és vasárnap is tartanak egyet délután fél öttől, illetve szombaton este nyolctól, majd vasárnap délután egytől. A kezdés minden alkalommal pontos lesz, és nem ajánlott késni, mert nem lehet csak úgy betrappolni majd előadás közben, csak bizonyos számok alatt engedik be a későket. Az előadás mindennel együtt két óra tizenöt perc, egy húszperces szünettel együtt.

Mi lesz?

Lenyűgőző látványvilágú, nagyon színes, mély mondanivalójú újcirkusz-előadás a világ vezető társulatától.

Varekai

A helyszín egy vulkán tetején burjánzó, eldugott erdő. Ide érkezik egy fiatal és magányos férfi, egyenesen az égből lepottyanva. Találkozik az erdőben lakó fantasztikus-hóbortos-varázsos teremtményekkel, kik révén újra megtalálja az élet, a világ és az elme értelmét és rejtélyeit. Beteljesüléssel végződő kálváriája helyenként egyenesen abszurd, drámai, és mindenképp mélyen elgondolkodtató.

Az előadás címe roma nyelven annyit tesz, bárhová. A címválasztás és a nyelv, melyből a cím jött, korántsem véletlen - a rendező Dominic Champagne ezzel a nomád lelkek sokszor fájdalmas, néha hátborzongató, de mindig izgalmas és felemelő útkeresését vitte színpadra.

A zeneszerző Violaine Corradi igazi világzenés aláfestést szerzett: van benne hawaii-i tradicionális zene, XI. századi dél-francia trubadúrének, örmény melódia, gospel, délszláv dolgok. Hétfős zenekar és még két énekes maga is szereplő, és itt is, ahogy minden CDS-produkcióban, végig élőzene szól.

Az elképesztő, négy egységből álló díszletet Stéphane Roy tervezte. Az erdő egyfajta misztikus menedék, ez a szereplők otthona. Több mint háromszáz (!!!) fa alkotja, a négy és fél méterestől a tíz és fél méteresig. Közülük több mint húsz úgynevezett "akrobatafa", ezekre a szereplők felmásznak, hogy lássák, mi történik köröttük az aranyszín erdőben. Ebből nyúlik ki maga a színpad, öt beépített csapdával és két forgószínpadi résszel; ezeken kívül van még egy emelkedő-süllyedő platform.

A közönség felé kifutó rész átmérője tizenhárom méter, mely nem is annyira a közönség felé, hanem a közönség közé, hanem inkább az égbe vezet. Az összesen harmincméternyi lépcsőrendszer teszi lehetővé a szereplőknek, hogy a színpad két vége között mozogjanak, és hogy az eget is megérintsék. A kifutó végén, a közönség fölött lévő őrhely a díszlet voltaképpeni központja. Átjáró a külvilágba, és akár menedék is lehet az erdőlakóknak a hét négyzetméteres emelvény.

A jelmeztervező az Oscar-díjas japán Eiko Ishioka volt (aki sajnos 2012-ben meghalt). Összesen több mint hatszáz ruhát, cipőt, szárnyat, kalapot, kiegészítőt markáns vizuális világba kellett helyeznie, mindamellett, hogy az elsődleges szempont mégis minden esetben a biztonság, a kényelem, a minél szabadabb mozgás lehetővé tétele volt. Így különleges textileket is be kellett vetnie: az akrobaták gyakran használt, "második bőrnek" is nevezett lycra anyagok mellett rugalmas titánium (!!!) és egy új, már-már szivacsos anyagot is használt.

Az egész jelmeztervezés/készítés végül több mint harmincháromezer munkaóra vett igénybe. A hatalmas eszközparkot négy állandó, utazó stábtag tartja rendben, és minden előadást befogadó városban még két helyi varrónő is besegít. Minden darabot az adott artistára szabnak a montreáli központban, több mint háromszáz, teljes munkaidős kollégával.

A Varekai drámai történetű előadását még 2002-ben Montreálban mutatták be, azóta huszonhárom ország százötven városában több mint tízmillióan látták. A produkció egyértelműen az egyik legnagyobb visszhangú, legsikeresebb és legkülönlegesebb CDS-előadás.

Cirque de Soleil

A kanadai, québeci társulatot még 1984-ben alapította egy húsztagú utcai előadóművészekből álló csoport - mára mintegy négyezren dolgoznak a globális vállalatban jelenleg, ebből közel ezerötszázan artisták, a világ ötven országából, köztük többen Magyarországról is - két éve pont két magyar taggal, Bánhegyi Katával és Katona Viktorral készítettünk interjút az akkori budapesti Cirque-előadást felvezetendő. A CDS több mint három évtizedes működése során több mint százhatvanmillió nézőt szórakoztattak (és gondolkodtattak el) öt földrész több mint négyszáz városában.

Hol lesz, mennyiért?

A helyszíne egy ilyennek Budapesten csakis a Papp László Sportaréna lehet. Belépők még akadnak imitt-amott, tizenegyezer- és harmincháromezer-kilencszáz forint közötti áron.

Hype

Talán a világ eddigi legsikeresebb cirkuszi előadása a vitathatatlanul legnagyobb társulattól.

Elképesztő-lehengerlő látvány, díszletek és jelmezek.

Az élet értelme.

Koncertblog Session podcast-sorozat

Földöntúli epikus robotzene, Âme-tributemix / house, technó, deephouse, minimál - podcaster: dj Sobek, artworker: Dori Pazonyi

Elegáns és szép house - podcaster: Robert R. Hardy, artwork: Legendary Moments

A magyar technó legjava Dr. Zoidberg csoportterápiájában - podcaster: Dr. Zoidberg, artworker: Dori Pazonyi

A lányok, a lányok, a lányok ördögök / neurofunk-drum'n'bass - podcaster: Selekta, artworker: Dori Pazonyi

Ha kicsi a tét, a kedvem sötét - Koncertblog Guido & Maurizio de Angelis Session / podcaster: dj Muttley, artworker: Dori Pazonyi

Sok jó ember, legyél te is köztük / koncert-podcastek: AirtistDeleyGrabanc, artworker: Mill

Bús belga breakbeat / podcaster: Fastbinder, artworker: Trinity

Koncertblog Scooter Session / podcaster: Adam Bleakbass, artworker: Dori Pazonyi

Tücsökzene, szinesztéziára kihegyezve - a legjobb psytrance-ek Görgőtől / goa-psy, forestpsy podcaster: dj Görgő, artworker: Mukiellő

Nők a pult mögött - ezek voltak a legmenőbb breakek tavaly / break, bassmusic - podcaster: Miss Mants, artworker: Szerdahelyi László

Kanye Westtől Redmanig - a legjobb rapek Majkáék szkreccsere, Gerysson szerint / hiphop, rap, r'n'b - podcaster: dj Gerysson, artworker: Csordás Dávid

Balladák és slágerek - Koncertblog Best of Crossover 2015 Legarstól / indie-pop-house-deephouse-pop-mainstream-crossover-funk-slow-newwave-diszkó-nudisco - podcaster: Legars, artworker: vj Manna

Koncertblog Best of Metal 2015 Session by Dr. Zoidberg / metál, deathmetal - podcaster és artworker: Dr. Zoidberg

Nincs mit cifrázni – a drum'n'bass legjava 2015-ben dj Ren és a Koncertblog szerint - podcaster: dj Ren, artworker: Oláh Orsolya

Érzéki monotonitás – szilveszterezz a Koncertblog adekvátan bulizós podcastjával! / house, technó, minimál - podcaster: dj Minich, artworker: Tatlin

Már nem szopnak a ministránsok - fortélyos blaszfémiával indul a Koncertblog podcast-sorozata / metál, hiphop, technó, punk, folk, reggae, blues, alter, pop - podcaster: Dr. Zoidberg, artworker: Szilágyi Rudolf

Lájkold Facebook-oldalunkat!, hogy részt vehess a party- és koncertbelépő-, illetve egyéb nyereményjátékainkon!